Fotomode


Oude Schans 2009


Oude Schans 1994

In de jaren ’80 en ’90 heerste in de Nederlandse fotografiewereld de school van Aarsman, en die had het natuurlijk ook niet helemaal zelf bedacht, maar deze manier van kijken regelrecht uit Duitsland ge??òmporteerd. Het kwam er eenvoudig op neer dat de aanwezigheid van de fotograaf eigenlijk niet terug te vinden was, als je naar de foto keek en er was geen centraal punt of object gefotografeerd.
– Er staat niks op, was het commentaar van de niet-geoefende kijkers.

Bij het boek Aarsman’s Amsterdam, gedrukt bij uitgeverij De Verbeelding, oplage 1000 en uitgegeven ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de gelijknamige boekhandel, zaten 10×100 afdrukjes, dus 10 verschillende foto’s in een oplage van 100. Ik heb de Amstelstraat (4/100) thuis, met een poepend hondje.


(c) Hans Aarsman, Amstelstraat

Je kunt ook goed zien dat nu, 15 jaar later fotografen veel verzadigder foto’s produceren. Ik heb de Oude Schans (helemaal boven) even verouderd met behulp van Lightroom, een beetje de kleur eruit halen, het contrast verminderen en klaas is kees. Het valt nog helemaal niet mee een foto te maken waar niks op staat.
Wat is dat eigenlijk, een foto waar niks op staat? Dat is een foto waar je ogen niet naar 1 punt worden getrokken, maar waar alles even interessant of oninteressant is. De toen geldende regels voor compositie werden even terzijde geschoven. Wat heb je daar nu weer aan?
Als je gewoon naar de werkelijkheid kijkt, wordt je aandacht voortdurend naar een punt getrokken, je stelt steeds al kijkend op een ander punt scherp. Maar een foto is de werkelijkheid niet en ik kan alleen maar concluderen dat deze manier van fotograferen niks anders is dan conceptuele kunst.
Ik blader in het boek en zie dat er heus wel iets op de foto’s staat. Er zijn zelfs ouderwets romantische bij, zoals die van de kerk op de Amstelveenseweg, of de Lomanstraat. En al googelend kwam ik tot een nog verrassender ontdekking: dit boek wordt bij Bol.com tweedehands aangeboden voor 464 euro. Zijn ze nu helemaal gek geworden?

2 thoughts on “Fotomode”

  1. Elz, dat is het enige boek waarvan Olmo vakkundig de kaft kapot heeft geknaagd. Wat zei je? 464 eurootjes? Daar hadden we z’n toekomstige plastic pootje van kunnen financieren!

Comments are closed.