RDW

De (Nederlandse) APK van de 2cv is tot 19 februari geldig. Ik heb me rijk gerekend, want ik dacht dat de tweejaarsgeldigheid er in Nederland al doorheen was, zoals bij ons in Frankrijk reeds gebruikelijk is. Maar niks hoor.
Wat ik trouwens al jaren idioot vind, nu we het er toch over hebben, is dat in Nederland de APK-keurder ook de gebreken mag herstellen en dus belanghebbende is. Onze Japanner wordt gekeurd en de garage vervangt ongevraagd dopjes (32,50), ruitenwisserbladen (82,50) en vult de sproeivloeistof bij (22,75). Ik doe een gooi naar de bedragen, maar ik zal er niet ver naast zitten.

Dat kan zo’n CT-station in Frankrijk helemaal niet, die hebben alleen apparatuur om alles te meten. Je krijgt je rapportje en je hebt 2 maanden om de boel te repareren, waar of bij wie, moet je zelf weten, desnoods doe je het zelf, zoals bij eenden meestal het geval is.
Ik bel de RijksDienst voor het Wegverkeer – waarover me plotseling een verhaal uit mijn Groninger tijd te binnen schiet, toen echt iedereen die ik kende in Veendam werkte en voor zijn vriendjes met auto’s de gegevens uit de ladenbakken achter de archiefkasten gooide. Nooit geen bekeuringen meer, om het dit keer met meneer Haisma te zeggen – in ieder geval kreeg ik van een mevrouw van de RDW te horen dat de APKnalatigheidsbekeuringen pas na 2 maanden na het verstrijken van de datum uitgedeeld gaan worden.
Dat moet toch lukken, als ze (de medewerkers van de pr?©fecture) tenminste niet staken, geen feestdagen en/of le pont hebben tijdens ons volgende verblijf in Frankrijk.