Winterland

Amsterdam
Kerstmarkt op het Rembrandtplein

Op 8 december reed ik hierlangs, nadat ik al eerder de opbouw achter schotten had gezien, althans ik had de schotten gezien, en vroeg me af wat voor een goedkope shit hier op het punt stond aan de Amsterdamse bevolking geopenbaard te worden. Ik kom via Google op deze link terecht en lees het persbericht, dat in de volgende stijl is geschreven, ik citeer:
“[..] aankleding middels een stijlvolle winterdecoratie met fraai verlichte kerstbomen, sneeuwpoppen[..]. Op de deels overdekte kerstmarkt treffen de bezoekers in ongeveer vijftig smaakvolle kerstchalets een gevarieerd aanbod aan kerstartikelen.
Klinkt dat niet gezellig, fraai, smaak- en stijlvol? Wie schrijft zoiets? Een man, denk ik. Misschien de directeur van de organisatie wel.
Kan iemand mij uitleggen waarom kerstmarkten, braderie?´n en andere reizende en tijdelijke kermisachtige opstellingen inclusief persberichten, zoiets armoedigs en onaantrekkelijks hebben? Zit het hem in dat tijdelijke? Ook een vakantie-, emigratie- of huishoudbeurs in een evenementencentrum als de RAI of Jaarbeurs ziet er sleets uit. Achter de schermen liggen de opengerukte groothandelverpakkingen van de te slijten rommel. Halflege frietzakken naast de vuilcontainer.

Amsterdam
Dat is gelukkig weer voorbij

Ik weet plotseling hoe dat komt: niemand voelt zich verantwoordelijk voor de achterkant van de voor veel te dure kraampjes, dat is het natuurlijk! Sodemieter de troep maar achter de systeemwandjes, morgen zijn we weer weg.

Volgende keer moet ik toch maar eens als roadie met een van mijn fotografen mee naar de Miljonair Fair, kijken of dat nog treuriger is. Dat kan toch niet anders?